Rapport från konstresan 21 september 2024

Glaserad keramik, Ulla & Gustav Kraitz, Ravinen

En härligt klar höstmorgon reste vi med buss till Skåne. Första anhalten var Albertsgårdens kaffestuga, en liten oas, utanför Höganäs där vi drack kaffe, åt härliga smörgåsar och andades ut i den härliga trädgården.

Därefter åkte vi vidare till Höganäs vackra museum med stora fönster ut mot en vacker atriumgård. Förutom den traditionella vackra höganäskeramiken, som väckte minnen från tidigare generationer, såg vi även utställd keramik av både svenska och danska konstnärer.

”Mina hängande trädgårdar” kallar” Charlotte Melander sin utställning. Charlotte är guldsmed och verksam i Uppsala. Hon arbetar vanligtvis i mindre format med smycken för fest och vardag i ädla metaller. Här fick vi se arbeten i större format, sirliga utsmyckningar i tak och på väggar i mindre ädla metaller som koppar och mässing smyckade med bladguld, bladsilver som uttrycker livskraft och förgänglighet. Ett av hennes konstverk köptes in till Alingsås konstförenings stora konstlotteri i november.

Nästa stopp var Ravinen utanför Båstad där vi åt lunch bestående av en exotisk fisk som odlas ekologiskt i närbelägen container. Vattnet från containern spolas ut över åkrarna och ger näring.

Efter lunchen såg vi en utställning av Ulla och Gustav Kraitz som är grundare av Ravinen. Båda är keramiker och arbetar med geometriska former såsom klot och kuber. Gustav experimenterar med gamla kinesiska glasyrer och brännteknik. Paret har bland mycket annat gjort monumentet ”Hope” som står mitt emot FN byggnaden i New York, samt en bronsportfölj som finns på flera platser runt om i världen som en påminnelse om Raul Wallenbergs insats för judar under andra världskriget.

”Så långt ljuset räcker” är namnet på vår folkkäre Lars Lerins utställning. Vår guide tog oss med hjälp av Lars Lerins akvareller med på en resa från Lofoten genom Värmland till Egypten och Syrien. Lars Lerins vackra akvareller med sitt magiska ljus skapar stämningar och känslor som får oss att känna både kyla och hetta.

Därefter lämnade vi det vackra strandnära konstmuseet för färden hemåt. Vi stannade vid caféet Inez & Greta för en kopp kaffe med ännu en god smörgås, där man kände stämningen från en svunnen tid.

Text och foto (där inte annat anges): Ulla Ferro

,